Friday, July 5, 2013

Karnival Counselling 2013!

Bonjour!

#First 

Masa cikgu luar minta tolong arahkan student SMKS2 berkumpul di dewan cempaka. At that time, aku dan Yana pergi cari dia orang dekat tapak perhimpunan, kemudian kita orang terjumpa dengan satu kumpulan sekolah ni. Kita orang punya lah kejar, dah dekat then Yana cuba tegur "Excuse me?" tapi one of the guy macam mengelak nak lari. Ish sakai betul budak ni! Aku nak je belasah dia, tapi aku cuba control. Amboi Syafiqah, suka hati kepala berjambul kau je nak tibai tetamu sekolah. Sekali  dimerit, habis kau. Sambung, kemudian bila Yana tegur kuat sikit baru dia orang berhenti. Aku pula yang tanya "Erm, korang sekolah mana eh?" One of the guy jawab "Kitorang sekolah ___, tak nampak ke ada tulis kat belakang baju?" Aku balas "Mana ada tulis kat belakang.. *sambung dalam hati ..bongok! sakai nya kau ni, haih aku cepuk jugak kang" Then, cepat-cepat aku dengan Yana blaa. Cari punya cari, jumpa SMKS2 dekat taman batu. Kita orang pun meminta mereka untuk ke dewan terbuka.

#Second

Masa aku and the gang duduk lepak belakang dewan sementara tunggu briefing tu, ada satu cikgu MSU minta tolong dua orang. So aku dengan Yana pergi lah. Cikgu berkenaan minta kami guide student yang ramai baru datang ke sekolah untuk ke dewan tertutup. At first, aku carilah cikgu yang digerumi oleh pelajar perempuan. Yang lelakinya suka hati aje menonong terus terlajak pergi foyer, lepas tu aku tanyalah cikgu tu "Cikgu, kalau cikgu nak pergi dewan tertutup saya boleh tunjukkan" Then, cikgu tu cakap dekat student yang ramai dia "Haaa semua ikut pengawas ni" So aku pun jalan punya jalan.. sampai dekat tapak perhimpunan aku dengan Yana jalan beriringan. Aku tepuk dahi! "Aduh.. weh aku lupa nak tanya cikgu tu datang untuk apa sebenarnya.. Ceramah ke, pameran?" Aku pergi lari balik jumpa cikgu tadi tu tanya "Erm cikgu, sebenarnya cikgu datang sini untuk apa ye? Sebab dekat dewan tertutup ada ceramah, yang dekat dewan blok D ada pameran.. Cikgu nak pergi yang mana dulu" Cikgu tu fikir sejenak.. dia cakap "Takpelah, suruh dia orang pergi ceramah dulu lah" So aku pun arrange lah student suruh pergi dewan. Masa aku tengah tunggu semua student tu pergi dewan, adalah seorang pelajar lelaki dalam satu kumpulan jalan terhegeh hegeh belakang sekali yang tegur aku "Assalammualaikum..." Aku pun dengan awkward cuba senyum dengan ramahnya menjawab salam "Waalaikumusalamwarahmatullah.." Amek kau panjang! Lepas tu, kawan dia pulak cakap "Weh kau kalau ye pun nak mengorat nanti nantilah, awek tu tengah bertugas tu.." Aku pun senyum je ah. *Senyum paksa T_T* Yana masa tu dgn Airis, aiyo kesian aku kena ramah sorang sorang dengan mamat sengal tu. Aku lepas tu lari pergi dewan terbuka cerita dekat gang aku. Diorang pun gelak! 

#Third

Okay ini pula masa jaga task explorace, aku dengan Hanna kena bagitau and pantau mereka yang join explorace bila sampai port kita orang kena reka dengan kreatif dua jenis baju kebangsaan tak kiralah baju kurung ke apa. Sampai je dengan kumpulan KVERT, dia orang ni adoiyai lawak betul ah. Salah seorang ni lagilah aku dengan Hanna asyik tergelak je. First of all Hanna cakap kat lelaki ni "Eh korang sepatutnya kena ada baju untuk lelaki dan perempuan.." Aku pula sambung "Haah lah, korang ni.. kang kena potong markah" Then one of the guy cakap "Laaa, ye ke? Erm biarlah pandai-pandailah kita cover" *while tunjuk jari dekat seorang lagi yang pakai baju Kadazandusun* Budak tu dia buat apa kau tau? Dia dengan selambanya tunjuk 'Spentot buatan kertas' aku dengan Hanna apa lagi gelak macam OKU lah. Aduyai, mereka ni lah group yang paling last hantar presentations baju dekat cikgu. Lepas tu, masa time Catwalk ni.. sorang lagi kena bagitau cikgu MSU tentang design mereka. Then aku dengar "Ni dua dua design untuk lelaki je cikgu tengok.." "Ermm tuh ada untuk perempuan.." *Dia curi pandang aku dengan Hanna yang tengah terkekek-kekek gelak belakang cikgu* Time catwalk, mamat Kadan dia jalan macam maknyah dengan sumpit dia aduhai. Kitorang dah taktahan gelak kuat-kuat!

#Fourth

Masa aku dengan Hanna pergi tandas belakang dewan.. Aku tengah betulkan tudung dengan Hanna. Suddenly bau Rokok doh! Aku apa lagi.. pergi usharlah. Rupanya sekolah *Tutt*. Aku pun cakaplah "Weh korang buat apa haa kat sini? Sorry actually korang tak boleh ada kat sini.. nanti pengetua marah" Lepas tu one of the guy balas "Ala habis kitorang nak pi mana?"  Budak yang lagi satu "Nanti pengetua mawwrah.. pengetua mawwwrrraa" Dalam hati aku bermonolog "Eee babun lahhh mamat ni" Lepas tu, dorang pun blaa lah dari situ. Aku hentak hentak kaki depan Hanna sebab tak puas hati dengan mamat tu sebab perli aku. Ish kalau aku jumpa budak tu memang aku kejar kau dengan gunting pokok MJ! BENGKAK pula hati aku ni. Hanna gelak je.

#Fifth

Ni pula dengan student SMKDK, bila dorang sampai je aku tanya.. "Password" then dia cakap "Eh ada password ke?" Aku balas serkap jarang "Iyo.. tadi masa briefing mesti awak awak semua ni tak amek perhatian kan? Takpelah.. actually password dia University of Choice.. so task yang korang kena ...bla bla bla..." Then dorang amek tempat buat baju sebelah aku je. Suddenly aku yang tengah gunting gunting seletep pun tak boleh nak focus sebab one of the guy yang chubby-chunggy tu asyik kacau aku.."Kak benda ni buat apa eh?" Aku balas "Ermmm AKAK pun boleyyyy.. korang form berapa ni?" Dia balas "Form 4" So aku pun macam *WATAHEK* dia tanya lagi kemudiannya "Kak nak seletep... Kak nak gunting.. Kak nak seletep banyak sikit" Kak kak kak kak kak! Aku pun naik biol dengarnya.. padahal umur sama baya je.

Closing...

Banyak lagi awkward moment dengan sekolah-sekolah lain semua. Muka dorang semua ada yang innocent, comel, cute, and blur and sewaktu dengannya tak kiralah boys or girls bila minta tolong aku dengan Hanna. Actually dia orang dari macam-macam sekolah ni, nampak macam sombong tapi bila kenal amekaw dah macam BESTFRIEND sebab sporting gila. Aku pun suka layan dorang macam best friend. Aku pun ajet-ajet brutal lah sikit lagi-lagi dengan group High school. Hahaha anyway tak sabar for another time to meet with student yang sporting+gila-gila+innocent dari 23 sekolah di Wilayah Keramat.

Merci beaucoup everyone for coming to SMK (P) AIR PANAS and for reading my blog! Adios Amigos!